Tuesday, 31 March 2015

How to: niet stressen

Heyy,

Deze week heb ik toetsweek, van vrijdag tot donderdag, omdat vrijdag goede vrijdag is en we dus vrij zijn. En laat ik nu precies deze zaterdag en zondag moeten werken.. Ik had dus niet veel tijd om te leren voor de toetsen. Nu probeer ik mezelf in de toetsweek zo rustig mogelijk te houden, omdat ik nogal snel stress, terwijl dat helemaal niet nodig is. Ik haal dan ook meestal wel goede cijfers, en daardoor vind ik toetsweek niet heel verschrikkelijk. Maar voor mensen die altijd super hard moeten werken en dan ook nog magere cijfers halen begrijp ik dat toetsweek stressvol is.

Wat je wel moet doen tegen stress:

  • Op tijd naar bed
  • Om dat te kunnen doen: niet alles uitstellen tot na het avondeten. Als je dat wel doet, omdat je s' avonds beter kunt leren, ga dan 's middags even een uurtje slapen. Veel slaap is goed voor de rust in je hoofd en lichaam 
  • Leuke dingen gaan doen, bijvoorbeeld tv kijken, youtube filmpjes kijken of tekenen. 
  • Op tijd beginnen. Dus niet de dag van te voren, maar gewoon 1 of 2 weken ervoor al iets eraan doen. Je hoeft het dan nog niet te leren, maar lezen en de opdrachten die je niet begreep proberen te begrijpen werkt ook al mee. 
  • Muziek luisteren. En dan niet tijdens het leren, want daar wordt je vaak alleen maar door afgeleid, maar juist als je even niets te doen hebt. Als een soort pauze, zet je gewoon de muziek keihard en ga je lekker mee zitten blèren. Daar wordt je vaak heel rustig van, tenminste, ik wel. 


Wat je beter niet kan doen:

  • Te veel in de week waarin je weet dat je stress gaat krijgen plannen. Dus niet extra sporten of autorijlessen, omdat je toch meer tijd over hebt. Die tijd over kan je beter gebruiken om even helemaal niets te doen of te leren. 
  • Ga niet non-stop leren. Ook een keer een rondje buiten lopen of naar de supermarkt is goed voor je. Als je daarvoor alles leert, kan je tijdens het rondje wandelen alles in je hoofd doornemen en kijken wat je nog beter moet leren. 
  • Uitstellen. Ik weet dat leren enzo allemaal niet leuk is, maar als je op tijd begint, heb je daar later voordeel van en dan kan je dan de leukere dingen doen, omdat je toch tijd over hebt, doordat je er al eerder tijd in gestoken hebt. 
Heel behulpzaam lijkt me dit :p 
Het zijn eigenlijk de meest gegeven tips voor de toetsweek, maarja. Ik heb nu gewoon niet zo veel tijd en inspiratie. xMarit 

No comments:

Post a Comment